top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverkaatclaes

Tik Tak Boem?

Bijgewerkt op: 22 jun. 2022

Mogelijk heb je hier en daar al wat nieuws gehoord over de aardbevingen en vulkanen in IJsland. Daarbij dacht ik om wat inside information te geven over wat er nu eigenlijk gaande is. Om mee te beginnen, iedereen inclusief mezelf is veilig. Ze verwachten ook niet dat er gevaar voor de inwoners gaat zijn zelfs mocht er een vulkaan uitbarsten. De voorbije twee weken is de aarde hier geregeld aan het beven. Soms heel zacht, andere keren voelt de vloer aan als een wasmachine. Ergens voelt dit machtig, zeker de eerste keer. Wetend dat de aarde zich zo kan gedragen en dat wij dit voelen. Toch wel imposant voor iemand die nog nooit een aardbeving heeft meegemaakt. Wetenschappers houden een dichte kijk op de situatie, elke dag zijn er meer aardbevingen en actief magma. Echter weet niemand wanneer het, en of het gaat gebeuren. Ergens zou het natuurlijk wel erg spannend zijn om een vulkanische uitbarsting mee te maken.



UPDATE; geloof het of niet, terwijl deze post in de maak was gebeurde het. Op 19 maart rond 21.40 barstte hij uit! Na 800 jaar is hij ontwaakt uit zijn slaap. In Reykjavik merkten of voelden we er niks van. Het nieuws werd mij gebracht op café door mijn IJslandse klasgenoot. In het café zaten ook veel van mijn mede-erasmussen die bij het horen van het nieuws zich niet konden inhouden. Iedereen vloog in elkaars armen en verse biertjes werden besteld. Waarbij de IJslander in mijn oor fluisterde dat dit het meest toeristische is dat hij ooit had gezien. Dat gezegd zijnde, we zijn zeer enthousiast. Hopelijk kunnen we binnenkort (op een veilige en begeleide manier) de vulkaan gaan bezoeken. Mocht dat gebeuren komt er zeker een gevolg aan dit verhaal!


foto: Icelandic Meteorological Office - IMO

nieuws in Reykjavik (engels): https://grapevine.is

30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

En wat met die studies?

In mijn blog wordt voornamelijk de nadruk gelegd op de hoogtepunten, mijn vrije tijd, de tripjes,...Echter is dat niet mijn grootste tijdverdrijf. Ik vertoef mijn dagen meestal in mijn universiteit. D

Niet altijd rozengeur en maneschijn

De afgelopen posts waren alleen maar positief, om eerlijk te zijn, dat was ook niet gelogen. Alles ging super vlot, mijn Erasmus zat vol met nieuwe ontmoetingen en uitdagingen. Naar mijn gevoel heeft

bottom of page